Historikk

Nydalen barnehage ble startet i 1942, og var da en av Norges første personalbarnehager. Barnehagen het da Spikerverkets personalbarnehage og lå nede i Nydalen. Siden den gang har barnehagen skiftet både navn og adresse flere ganger. I 2001 gikk vi inn på en leieavtale med Oslo kommune, om leie av en gammel vernet villa på Tåsen. Vi skiftet da til nåværende navn, Nydalen Barnehage Vi har adresse Maridalsveien 292, 0872 Oslo og holder til i en gammel villa innerst i Nedre Stabbursvei. Huset er fredet og har tidligere vært både lennsmannsstue og hestehage. Huset er godt egnet til barnehagedrift med garderobe, kjøkken, bad og tre store rom nede. Barnehagen ligger sentralt, med god tilgang til offentlig kommunikasjon. Det er ringveibusser og rutebusser til byen, samt T-bane. Vi ligger også nær Tåsen senter, biblioteket i Nydalen og marka er kun en liten busstur unna, og derfor benytter vi oss gjerne av den.

Våren 2006 pusset vi opp loftet, og høsten 2006 åpnet vi en ny avdeling for ettåringer.

Vi serverer varmretter mandag, tirsdag og fredag. Onsdag og torsdag har barna med en matpakke.
Barnehagen er med i det kommunale opptaket med Nordre Aker bydel. Man må altså søke på vanlig måte. Vi prioriterer søsken og barn i nærmiljøet. Vi har makspriser på våre plasser + 350 kr i matpenger.

Våre avdelinger ser slik ut:

Bringebær: Plass til 6-7 barn på 1-2 år.
Tyttebær: Plass til 7-8 barn på 2-3 år.
Blåbær: Plass til 18 barn fra 3-6 år.

Vi holder stengt i romjulen, hele påskeuken og fire uker på sommeren. Vi har også fem planleggingsdager i året. De fleste forsøker vi å legge sammen med skolens planleggingsdager.

Vi deltar på skiskole hvert år i regi av skiforeningen. Barna i alderen 4-6 år deltar 5 ganger fra uke 3-7.

Skiskolen er en unik arena for gode opplevelser og for å utvikle motoriske ferdigheter. Det er valgfritt om barna skal delta og foreldrene betaler selv for kurset. Deltagelse koster kr. 1700